Amendament MSC din 5 decembrie 2000 la Codul IBC, adoptat de Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia MSC.102(73) a Comitetului Securităţii Maritime la Londra la 5 decembrie 2000 şi, respectiv, prin Rezoluţiile MEPC.79(43) a Comitetului pentru P
rotecţia Mediului Marin Ia Londra la 1 iulie 1999 şi MEPC.90(45) a Comitetului pentru Protecţia Mediului Marin la Londra la 5 octombrie 2000CAPITOLUL 5: TRANSFERUL MĂRFII
5.7. Furtunurile de marfă ale navei
1. Paragraful 5.7.3 existent se īnlocuieşte cu următorul:
"5.7.3 Pentru furtunurile de marfă instalate la bordul navelor la l iulie 2002 sau după această dată, fiecare tip nou de furtun pentru marfă, completat cu accesorii la extremităţi, va trebui supus unei īncercări de prototip la temperatura normală a mediului ambiant la 200 de cicluri de presiune de la zero la cel puţin de două ori presiunea maximă convenţională de lucru. După ce s-a efectuat īncercarea la presiunea ciclică, īncercarea de prototip trebuie să demonstreze că presiunea de rupere a fur
tunului este de cel puţin 5 ori presiunea sa maximă convenţională de lucru la temperatura de serviciu maximă prevăzută. Furtunurile supuse īncercării de prototip nu trebuie să fie utilizate pentru lucru īn instalaţia de marfa. Prin urmare, īnainte de a fi pus īn exploatare, fiecare element nou de furtun pentru marfă fabricat trebuie să fie supus la o īncercare hidrostatică la temperatura ambiantă, la o presiune nu mai mică de 1,5 ori presiunea sa maximă convenţională de lucru, dar nu mai mare de două cincimi din presiunea de rupere a acestuia. Pe furtunuri trebuie marcat cu vopsea sau prin alte mijloace data īncercării, presiunea maximă convenţională de lucru şi, dacă furtunul este utilizat īn exploatare la alte temperaturi decāt temperatura ambiantă a mediului de lucru, temperaturile sale de lucru maxime şi minime, după caz. Presiunea maximă convenţională de lucru nu trebuie să fie mai mică de 10 bar."CAPITOLUL 8: AERISIREA TANCURILOR DE MARFĂ ŞI DISPOZITIVE DE DEGAZARE
2. La paragraful 8.1.1, cuvântul "Aces
t" se īnlocuieşte cu cuvintele "Dacă nu se prevede īn mod expres altfel, acest".3. Următorul nou paragraf 8. 1.6 se adaugă după paragraful 8.1.5 existent:
"8.1.6 Navele construite la 1 iulie 1986 sau după această dată, dar īnainte de 1 iulie 2002 trebuie să corespundă cerinţelor de la paragraful 8.3.3 pānă la data primei andocări programate după 1 iulie 2002, dar nu mai tārziu de 1 iulie 2005. Totuşi, Administraţia poate aproba derogare de la paragraful 8.3.3 pentru navele cu un tonaj brut mai mic de 500
care au fost construite la 1 iulie 1986 sau după această dată, dar īnainte de l iulie 2002.''4. Īn ultima frază a paragrafului 8.3.2 existent, se īnlocuieşte referirea la "8.3.5" cu referirea la "8.3.6".
5. Următorul nou paragraf 8.3.3 se adaugă după parag
raful 8.3.2 existent."8.3.3 La navele construite la 1 iulie 2002 sau după această dată, instalaţiile de ventilaţie controlată ale tancului trebuie să aibă mijloace principale şi secundare care să permită evacuarea completă a debitul de vapori pentru prevenirea suprapresiunii sau subpresiunii īn cazul defectării unuia dintre mijloace. Alternativ, mijloacele secundare pot consta īn senzori de presiune prevăzuţi la fiecare tanc cu o instalaţie de supraveghere īn camera de control marfă de pe navă sau īn post
ul īn care se efectuează īn mod normal operaţiunile cu marfă. Acest echipament de supraveghere trebuie, de asemenea, prevăzut cu un dispozitiv de alarmă care este activat la detectarea condiţiilor de suprapresiune sau subpresiune dintr-un tanc."6. Paragraf
ele 8.3.3 pānă la 8.3.7 se renumerotează ca paragrafele 8.3.4 pānă la 8.3.8.7. Īn ultima frază a paragrafului renumerotat 8.3.5, referirea la "8.3.3.1" se īnlocuieşte cu referirea la "8.3.4.1".
CAPITOLUL 14: PROTECŢIA PERSONALULUI
8. Paragraful 14.2.9 exi
stent se īnlocuieşte cu următorul:"14.2.9 Nava trebuie să fie prevăzută la bord cu un echipament medical de prim ajutor format dintr-un echipament de reanimare cu oxigen şi substanţe antidot pentru mărfurile transportate, pe baza instrucţiunilor elaborate de către Organizaţie."
CAPITOLUL 15: CERINŢE SPECIALE
9. Textul existent al secţiunii 15.3 se īnlocuieşte cu următorul:
"15.3 Disulfura de carbon
Disulfura de carbon poate fi transportată fie sub strat protector de apă fie sub strat protector corespunzător de gaz inert, aşa cum se specifică īn următoarele paragrafe.
Transportul sub strat protector de apă
15.3.1. Se vor lua măsuri pentru menţinerea unui strat protector de apă īn tancul de marfa īn timpul īncărcării, descărcării şi transportului. Suplimentar, va trebui ca īn spaţiul de ulaj să se menţină un strat protector de gaz inert pe toată durata transportului de marfa.
15.3.2. Toate deschiderile trebuie situate īn partea superioară a tancului, deasupra punţii.
15.3.3. Tubulatura de īncărcare se va termi
na în apropierea fundului tancului.15.3.4. Trebuie prevăzută o gură standard de ulaj pentru măsurători īn caz de avarie.
15.3.5. Tubulaturile de marfa şi conductele de ventilaţie trebuie să fie independente faţă de tubulatura şi conductele de ventilaţie utilizate pentru alte mărfuri.
15.3.6. Pentru descărcarea mărfii se vor utiliza pompe de adāncime sau pompe submersibile cu acţionare hidraulică. Dispozitivul de antrenare al unei pompe de adāncime nu trebuie să constituie o sursă de aprindere pentru disulfura de carbon şi nu se va utiliza un echipament care să poată depăşi temperatura de 80°C.
15.3.7. Dacă se utilizează o pompă pentru descărcarea mărfii, aceasta va fi introdusă īntr-un puţ cilindric care se va extinde de la partea superioară a tancului pānă īntr-un punct situat īn apropierea fundului tancului, īnainte de scoaterea pompei din tanc, se va crea un strat protector de apă īn acest puţ, numai dacă tancul nu a fost certificat ca fiind degazat.
15.3.8. Este permisă descărcarea mărfii prin deplasarea ei sub presiunea apei sau a gazului inert, cu condiţia ca instalaţia de marfa şi tubulatura aferentă să fie proiectate ca să reziste la presiunile şi temperaturile care se ating īn timpul acestei operaţii.
15.3.9. Supapele de siguranţă vor fi construite din oţel inoxidabil.
15.3.10. Din cauza temperaturii joase de autoaprindere a disulfurii de carbon şi a timpului scurt necesar pentru a opri propagarea flăcării, se permite utilizarea numai a sistemelor şi circuitelor electrice cu protecţie intrinsecă īn zo
nele periculoase, indicate de paragraful 10.2.3.Transportul sub strat protector corespunzător de gaz inert
15.3.11. Disulfura de carbon trebuie transportată īn tancuri independente cu o presiune de calcul care nu va fi mai mică de 0,6 bar.
15.3.12. Toate
deschiderile trebuie situate īn partea superioară a tancului, deasupra punţii.15.3.13. Garniturile utilizate la instalaţia de stocare trebuie să fie dintr-un material care nu reacţionează cu disulfura de carbon sau nu se dizolvă īn aceasta.
15.3.14. Īmbinările filetate nu sunt permise la sistemul de stocare a mărfii, inclusiv la tubulaturile de vapori.
15.3.15. Īnainte de īncărcare, tancul(urile) trebuie inertizat(e) cu un gaz inert corespunzător pānă cānd conţinutul de oxigen este de 2% din volum sau mai mic. Trebuie prevăzute mijloace pentru menţinerea automată a unei suprapresiuni īn tanc utilizānd gazul inert corespunzător īn timpul īncărcării, transportului şi descărcării. Această instalaţie trebuie să poată menţine o suprapresiune cupri
nsă īntre 0,1 şi 0,2 bar, să poată fi supravegheată de la distanţă şi să fie prevăzută cu alarme la suprapresiune/subpresiune.15.3.16. Spaţiile de magazie din jurul unui tanc independent, care transportă disulfura de carbon, trebuie să fie inertizate cu un gaz inert corespunzător pānă cānd conţinutul de oxigen este de 2% sau mai mic. Trebuie prevăzute mijloace pentru supravegherea şi menţinerea acestei condiţii pe tot parcursul voiajului. De asemenea, trebuie prevăzute mijloace pentru extragerea de probe d
e vapori din aceste spaţii īn vederea depistării prezenţei vaporilor de disulfura de carbon.15.3.17. Disulfura de carbon trebuie īncărcată, transportată şi descărcată astfel īncāt să nu se producă vreo degajare din aceasta īn atmosferă. Dacă vaporii de disulfura de carbon se īntorc la ţărm īn timpul īncărcării sau la navă īn timpul descărcării, instalaţia de retur vapori trebuie să fie independentă de toate celelalte instalaţii de stocare.
15.3.18. Disulfura de carbon trebuie să fie descărcată numai cu pompe submersibile de adāncime sau printr-o deplasare sub presiune de gaz inert corespunzător. Pompele submersibile de adāncime trebuie acţionate astfel īncāt să se evite acumularea căldurii īn interiorul pompei. De asemenea, īn corpul pompei trebuie să fie p
revăzut un sensor de temperatură cu citire de la distanţă şi īn compartimentul pompelor de marfă trebuie prevăzută o alarmă. Alarma trebuie reglată pentru a se declanşa la 80°C. De asemenea, pompa trebuie prevăzută cu un dispozitiv automat de īnchidere, dacă presiunea din tanc scade īn timpul descărcării sub presiunea atmosferică.15.3.19. Nu se permite intrarea aerului īn tancul de marfa, pompa de marfă sau tubulatură īn timp ce īn instalaţie se află disulfură de carbon.
15.3.20. Nici o altă manipulare de marfă, curăţare sau debalastare a tancului nu trebuie să aibă loc concomitent cu īncărcarea sau descărcarea disulfurii de carbon.
15.3.21. O instalaţie de pulverizare a apei cu o capacitate suficientă trebuie să fie prevăzută pentru a proteja efectiv zona din jurul manifoldului de īncărcare, tubulatura de pe puntea expusă destinată manipulării produsului şi domurile tancului. Amplasarea tubulaturilor şi duzelor trebuie să permită obţinerea unui debit uniform de 10 l/m
2/min. Acţionarea manuală de la distanţă trebuie să fie prevăzută astfel īncāt pornirea de la distanţă a pompelor de la instalaţia de pulverizare cu apă şi manevrarea de la distanţă a oricăror valvule normal īnchise din instalaţie să poată fi efectuate dintr-o poziţie corespunzătoare situată īn exteriorul zonei de marfă, adiacent īncăperilor de locuit şi imediat accesibile şi operabile īn cazul unui incendiu īn zonele protejate. Instalaţia de pulverizare cu apă trebuie să poată fi acţionată manual atāt local cāt şi de la distanţă, iar instalaţia trebuie să asigure īndepărtarea prin spălare a tuturor deversărilor de marfă. Suplimentar, dacă temperatura ambiantă permite, un furtun de apă cu duză sub presiune, trebuie să poată fi uşor racordat īn vederea utilizării imediate īn timpul operaţiunilor de īncărcare şi descărcare.15.3.22. Nici un tanc de marfa nu va fi umplut cu lichid mai mult de 98% din volumul său la temperatura de referinţă (R).
15.3.23. Volumul maxim (VL
,) de marfă dintr-un tanc trebuie să fie determinat īn funcţie de următoarea formulă:unde:
V = volumul tancului
R = densitatea relativă a mărfii la temperatura de referinţă (R)
L = densitatea relativă a mărfii la temperatura de īncărcare
R = temperatura de
referinţă, şi anume temperatura la care presiunea vaporilor de marfă corespunde presiunii de reglare a supapei de siguranţă.15.3.24. Limitele maxime admisibile de umplere pentru fiecare tanc de marfa trebuie să fie indicate, pe o listă aprobată de către Administraţie, pentru fiecare temperatură de īncărcare la care se poate face operaţia şi pentru temperatura de referinţă maximă ce se poate aplica. O copie a listei trebuie să fie permanent păstrată la bord de către comandant.
15.3.25. Zonele de pe puntea d
eschisă sau spaţiile semiīnchise de pe puntea deschisă situate pe o distanţă de trei metri faţă de orificiul de evacuare din tanc, orificiul de evacuare vapori sau gaz, racordul de tubulatură de marfa sau valvula de marfa de la un tanc autorizat să transporte disulfura de carbon, trebuie să corespundă cerinţelor pentru echipamentul electric specificate pentru disulfura de carbon din coloana "i", capitolul 17. De asemenea, īn cadrul zonei specificate, nu trebuie permisă nici o altă sursă de căldură, cum ar fi tubulatura de aburi cu temperaturi ale suprafeţei ce depăşesc 80 °C.15.3.26. Trebuie prevăzute mijloace pentru măsurarea ulajului şi extragerea de probe de marfa fără deschiderea tancului sau perturbarea stratului protector de gaz inert corespunzător su
b presiune.15.3.27. Produsul trebuie să fie transportat doar īn conformitate cu un plan de manipulare a mărfii aprobat de către Administraţie. Planurile de manipulare a mărfii trebuie să indice īntreaga instalaţie de tubulatură de marfa. O copie a planului aprobat de manipulare a mărfii trebuie să fie disponibilă la bord. Certificatul internaţional de conformitate pentru transportul īn vrac al produselor chimice periculoase trebuie să conţină o referire la planul aprobat de manipulare a mărfii."
CAPITOLUL
16: CERINŢE PRIVIND EXPLOATAREA10. Paragraful 16.3.3 existent se īnlocuieşte cu următorul:
"16.3.3. Ofiţerii vor fi instruiţi īn legătură cu procedurile de urgenţă utilizate īn caz de scurgeri, deversări sau incendiu care se extind asupra mărfii respective, pe baza instrucţiunilor elaborate de către Organizaţie şi un număr suficient dintre ei trebuie să fie instruit şi pregătit īn mod special ca să poată acorda primul ajutor īn funcţie de mărfurile transportate."
11. La Lista cerinţelor suplimentare privind exploatarea (paragraful 16.7) "8.3.6" se adaugă sub "7.1.6.3".
Publicat īn Monitorul Oficial cu numărul 189 bis din data de 26 martie 2003